ساراوین بلاگ

ما در بلاگ ساراوین کنار شما عزیزان هستیم

ساراوین بلاگ

ما در بلاگ ساراوین کنار شما عزیزان هستیم

نکات محافظت از ممبران در سیستم های تصفیه آب دریا

نکات محافظت از ممبران در سیستم های تصفیه آب دریا

یکی از موارد مهم در افزایش طول عمر فیلترهای ممبران استفاده از پیش تصفیه مناسب است، این موضوع در تصفیه آب دریا که املاح و شوری بالایی دارد اهمیت بیشتری نیز پیدا می‌کند. روش‌های زیر برای پیش تصفیه آب دریا و محافظت از فیلتر ممبران مورد استفاده قرار می‌گیرند:


روش‌های محافظت از ممبران در سیستم های تصفیه آب دریا


1- کلر زنی

با استفاده از اکسید کننده‌های شیمیایی مانند کلر، برم و ازن و تزریق مداوم آنها میتوان ضدعفونی بیولوژیکی آب دریا را فراهم کرد. این مواد برای جلوگیری از بیوفولینگ ممبران های اسمز معکوس دارای اهمیت زیادی هستند. در زمان استفاده از کلر در بخش پیش تصفیه سیستم‌های تصفیه آب دریا، باید غلظت آن به طور مداوم کنترل شود تا باعث آسیب زدن و خرابی فیلترهای ممبران نشود.


حذف کلر با اضافه کردن ترکیبات سولفیت و متا بی سولفیت به آب انجام می‌شود. کلر زنی این روزها از روش‌های شناخته شده برای ضد عفونی آب دریا است.


2- تنظیم PH

با افزودن اسید سولفوریک یا هیدروکلریک به آب میتوان PH را تنظیم کرد. پس از اضافه کردن مواد منعقد کننده به آب دریا، PH نیز به میزان قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند، بنابر این لازم است با اسید PH را به حد خنثی یا کمی اسیدی برسانیم. بعد از کلر زنی و تنظیم PH، آب دریا می‌تواند به مرحله فیلتراسیون وارد شود. در صورتی که آب دریا دارای مقادیر زیادی مواد جامد معلق، جلبک و روغن باشد، باید سیستم تعلیق جامد - مایع برای حذف این موارد نیز به آب شیرین‌کن دریایی اضافه شود.


لخته‌سازی و انعقاد: انعقاد فرآیندی است که برای خنثی‌سازی بارها و تشکیل توده ژلاتینی برای به دام انداختن ذرات آلاینده در آب مورد استفاده قرار می‌گیرد. این فرآیند باعث تشکیل توده سنگینی می‌شود که به اندازه کافی بزرگ و سنگین است و به راحتی ته نشین می‌شود.

لخته‌سازی تحریک ملایم یا آشفتگی برای ذرات برای تشکیل توده‌ای به اندازه کافی بزرگ برای ته‌نشینی یا فیلتراسیون است. از منعقد کننده‌های غیر آلی، کلروفریک و پلی الکترولیت به ترتیب به عنوان منعقد کننده و لخته‌ساز استفاده می‌شود.


در انعقاد، منعقد کننده‌ها و معمولاً کلروفریک به آب اضافه می‌شود. به این دلیل که بارهای انعقادی مواد منعقد کننده در برابر بارهای منفی مواد جامد معلق قرار می‌گیرد، بارهای ذرات کوچک پراکنده خنثی می‌شوند. زمانی که بارها خثی شد، ذرات معلق کوچک به یکدیگر چسبیده و باعث تشکیل ذرات بزرگ‌تری می‌شوند که به راحتی ته‌نشین شده و وارد سیستم فیلترسیون نمی‌شوند.


جلوگیری از رسوب گذاری: رسوب گذاری بر روی غشای فیلتر ممبران در اثر وجود ذراتی مانند کربنات کلسیم، سولفات کلسیم، سولفات کلسیم و دیگر سولفات‌های کاتیون‌های قلیایی در آب ورودی است. اغلب آب‌های طبیعی دارای غلظت‌های بالایی از یون‌های کلسیم، سولفات و بی کربنات هستند. زمانی که مقدار زیادی آب توسط واحد RO تصفیه و بازیابی شد، غلظت کلسیم سولفات دهیدراته و کلسیم کربنات بیش از حد مجاز قابل حل در آب شده و باعث رسوب گذاری بر روی سطح غشای ممبران می‌گردد. بسته شدن و انسداد منافذ فیلتر ممبران باعث کاهش فلاکس و هم‌چنین باریک شدن مسیر عبور آب در ممبران می‌شود.

برای جلوگیری از رسوب گذاری، سه روش وجود دارد که شامل، اسید، استفاده از سیستم‌های تبادل یونی و استفاده از آنتی اسکالانت است. با استفاده از تزریق اسید، میتوان کربنات کلسیم را کاهش داد. برای جلوگیری از رسوبات کربنات کلسیم و سولفات، از سیستم‌های تبادل یونی استفاده می‌شود. آنتی اسکالانت نیز می‌تواند باعث کاهش و ته‌نشینی نمک‌ها شود.


پیش تصفیه با استفاده از ممبران ها: ممبران های اولترا فیلتراسیون (UF) و میکروفیلتراسیون (MF) به عنوان دو گزینه مناسب برای بخش پیش تصفیه آب شیرین‌کن‌های دریایی هستند. در فناوری غشایی با عبور آب دریا از لایه‌های غشا، کلیه ذرات بزرگ‌تر از قطر منافذ فیلتر از آب حذف می‌شوند. فرآیندهای جداسازی ممبران های کم فشار مانند UF و MF به دلیل تأثیر زیادی که در حذف رسوبات احتمالی دارند، انتخاب اصلی برای پیش تصفیه آب شیرین‌کن‌های دریایی هستند. در تصفیه آب دریا با کیفیت پایین، ممبران UF و MF رسوب گرفته و فرآیند بک‌واش با معکوس کردن جهت جریان در فیلتر در فواصل زمانی منظم مورد نیاز است. شستشوی معکوس فیزیکی، بیشتر جامدات را از سطح ممبران حذف می‌کند اما شستشوی شیمیایی ممبران نیز برای تمیز کردن کامل فیلتر ممبران مورد نیاز است.

اگر برای خرید فیلتر ممبران و یا محافظت از دستگاه تصفیه آب صنعتی و ممبران های آن نیازمند مشاوره هستید، می‌توانید از طریق شماره‌های سایت تصفیه آب آبین با کارشناسان ما در ارتباط باشید.


خرید کربن اکتیو از فروشگاه آبین