ساراوین بلاگ

ما در بلاگ ساراوین کنار شما عزیزان هستیم

ساراوین بلاگ

ما در بلاگ ساراوین کنار شما عزیزان هستیم

همه چیز درباره روغن دی او پی dop

در این مقاله به بررسی کامل روغن دی او پی پرداخته ایم.
روغن DOP مایعی شفاف و بی رنگ می باشد، که بوی خفیفی دارد و کمی متراکم تر از آب است. با اکثر حلال های آلی قابل اختلاط است و در آب محلول نمیشود. اسم های دیگر او دی اکتیل فتالا،اتیل هگزیل فتالات،دی اتیل هگزیل فتالات، می باشد.
از نظر اقتصادی بسیار به صرفه تر است. در ساختار شیمیایی پلیمر تغییر ایجاد نمی کند. فقط در خصوصیات فیزیکی و مکانیکی تغییرات ایجاد میکند به سرعت بالایی تبدیل به ژله میشود.

سالانه چیزی حدود ۳ میلیارد کیلوگرم روغنDOP تولید و خریداری می شود. یکی از ارزان ترین روغن ها در بازار محسوب می‌شود. اطلاعات بیشتر روغن دی او پی در آدرس pipcom.ir/blogs/61f25b731782b2672d3cdf06 می باشد.

ترکیبات و ساختار روغنDop
فرمول این روغنc6h4 میباشد. این روغن به عنوان پلاستیزر هم استفاده می شود. در سال ۲۰۱۰ چیزی حدود ۵۴ درصد را به خود اختصاص داده است.مایعی چسبناک و بی رنگ است. در آب حل نمی شود و تولید بسیار بالایی دارد. این روغن یکی از پلاستیزرهای پرکاربرد در تولید پلاستیک است. بهره وری بالا، فراریت کم،مقاومت در برابر اشعه، ضد آب، مقاوم در برابر سرما ،نقطه جوش ۳۸۶،نقطه ذوب ۵۰۰,نقطه اشتعال ۱۰۹,تراکم بخار۱۳,۵ویژگی الکتریکی و نرمی را دارا می باشد.

آیا تا به حال چیزی به اسم روغن کمکی dop به گوش شما خورده است؟روغن کمکی به روغن dop اصلی اضافه میشود. و حتی باعث کوچکترین تغییر فیزیکی و شیمیایی در روغن نمی شود. و باعث متعادل شدن قیمت روغن Dop می باشد. در صنایع مختلف هم می‌توانند از این روغن استفاده کنند.

روش تولید روغن DOP
این روغن با استفاده از یک راکتور مجهز به همزن درکنار کاتالیزور همچنین دو اتیل هگزانول و انیدریدفتالیک،این دو ماده در کنار هم با ایجاد واکنش هایی، روغن دی او پی را تولید میکنند.

کارایی روغن Dop
از این روغن برای درست کردن گرید صنعتی استفاده می شود. که ویژگی هایی مثل خواص کامپوزیتی, ظرفیت خوب مخلوط کردن, کارآیی در پلاستیک زدگی, فراریت کم، انعطاف پذیری، مقاومت در برابر آب، خواص الکتریکی، مقاومت در برابر گرما، توان مقاومت در برابر تغییرات آب و هوا را دارا می باشد.

این روغن یک استر فتالات محسوب میشود.در ساخت انواع فراوانی از پلاستیک ها کاربرد دارد. همچنین یکی از کاربردهای فراوان آن استفاده در مخلوط خمیر و خمیر pvc به عنوان نرم کننده می باشد. برای سیال هیدرولیک و سیال دی الکتریک در خازن از روغن Dop استفاده می شود. از دیگر کاربردهای این روغن، برای درست کردن کف کفش و دمپایی، چرم مصنوعی، غشای ضد آب، رنگ، لاک،تولید گرانول،سم شناسی،ارزیابی ریسک آلودگی مواد، پوشش کف و شیلنگ نام برد.

برای ساخت محصولات و وسایل های پزشکی مهم مثل،لوله و کیسه های داخل وریدی، کانترهای iv، لوله‌های نازوگاستریک، لوله های انتقال خون، کیسه های دیالیز، از روغن dop استفاده میشود.

ساخت انواع وسایل مثل کاشی، پرده، شیلنگ، لباس، عروسک، اسباب بازی، کفش، لوله های پزشکی، روکش مبلمان استرهای استخر، ادکلن، خوشبو کننده هوا، شمع، لوازم آرایشی، محصولات مراقبتی، شوینده لباس،استفاده میشود. مواد غذایی بسیار چرب که در پلاستیک های دارای روغن دی او پی بسته‌بندی می‌شوند، مثل شیر، ماهی، غذاهای دریایی و روغن ،به احتمال خیلی زیاد دارای مقدار زیادی روغن دی او پی می باشند.

این روغن دارای آلودگی زیست محیطی می باشد. به این صورت که از طریق تخلیه پساب کارخانه های تولید روغن دی او پی، تولید لاستیک و مواد شیمیایی باعث ایجاد آلودگی زیست محیطی می شود.

این ماده در بدن موجودات زنده به مونو اتیل هگزیل فتالات و سپس به نمک های فتالات هیدرولیز می شود. الکل آزاد شده دارای اکسیداسیون به آلدئید و کربوکسیلیک اسید میباشد.

مطالعات و تحقیقات روی موش ها اثرات سوء زیادی را بر سلامتی نشان میدهد. و بین سطح پلاسمای DEHP در زنان و آندومتریوز همبستگی وجود دارد.
خطرات ناشی از استنشاق بخار ماده در دمای اتاق کم می باشد، اما ممکن است در دمای بالاتر باعث تحریک شود. در هنگام کار با این ماده باید تجهیزات محافظتی مثل، عینک ایمنی ، لباس و دستکش غیر قابل نفوذ استفاده شود و در صورت ریسک بیشتر از ماسک استفاده کنید. این روغن حتما باید در ظرفی کاملاً بسته شده، در مکانی خنک ، خشک و مناسب نگهداری شود.

آیا قهوه اعتیاد آور است یا فقط باعث وابستگی می‌شود ؟

اگر شما هم نمی‌توانید صبحتان را بدون نوشیدن قهوه آغاز کنید بدانید که تنها نیستید . درحقیقت کافئین بیشترین مصرف را در جهان در بین داروها دارد .  بسیاری از مردم نوشیدن قهوه و به طبع دریافت کافئین از آن را به راحتی به عنوان یک اعتیاد پذیرفته اند . حتی برخی اعتیاد قهوه را به عنوان یکی از بزرگترین و قوی‌ترین اعتیادها به شمار می‌آورند . برخی دیگر مصرف قهوه را فقط یک وابستگی جزیی می‌دانند .

در این مطلب با یک نگاه نقادانه به دو طرف سکه به بررسی اعتیاد یا وابستگی به قهوه خواهیم پرداخت .

کافئین در قهوه
همانطور که می‌دانید قهوه دارای کافئین است . محرکی که در مقادیر کمتر در نوشیدنی‌های دیگری از جمله چای ، شکلات و  مشروبات غیر الکلی وجود دارد . همچنین به عنوان بزرگترین داروی روانگردان مورد استفاده قرار گرفته و همیشه به عنوان عامل اعتیاد آور قهوه مورد سرزنش قرار می‌گیرد .

همه‌ی ما کم و بیش از خواص کافئین و تاثیرات آن بر بدن آگاه هستیم از آن جمله افزایش سوخت و ساز بدن ، افزایش هوشیاری و… اما آیا این ماده مضراتی دارد ؟

مقادیر کافئین در قهوه متفاوت است و هر فنجان آن تقریبا حاوی 30 تا 300 میلی‌گرم کافئین است . این مقادیر برای ایجاد تاثیرات بر افراد کافی است . تقریبا بین 30 تا 60 دقیقه زمان می‌برد تا کافئین به داخل خون جذب شود . بسته به شخص مصرف کننده ، تقریبا بین 3 تا 9 ساعت طول می‌کشد تا تاثیرات قهوه در افراد ظاهر شود .

تاثیرات کافئین بر مغز
کافئین مصرف شده به سرعت داخل روده جذب می‌شود و سپس به مغز منتقل می‌شود و تاثیر محرکی بر سلول‌های آن می‌گذارد . به دلیل ساختار شیمیایی آدنوزین‌مانند کافئین اثر آرامش بخش بر روی سیستم عصبی مرکزی می‌گذارد . آدنوزین مولکولی است که در انتقال پیام‌های عصی نقش مهمی دارد . کافئین با شباهتی که به آدنوزین دارد با سلولهای عصبی ترکیب می‌شود و از ترکیب آدنوزین که باعث انتقال پیام خستگی به مغز است جلوگیری می‌کند . در این صورت بدن مواد محرکی تولید می‌کند و باعث افزایش هوشیاری و کاهش خستگی می‌شود . در اصل کافئین به دو شیوه عمل می‌کند .

جلوگیری از ارسال پیام خستگی سلول‎‌ها به مغز .
باعث آزاد شدن محرکی خاص که باعث ایجاد هوشیاری می‌شود .
قهوه اعتیاد آور است یا باعث آرامش می‌شود ؟

دلیل احتیاج به کافئین
درست مانند بقیه‌ی مواد اعتیادآور ، کافئین نیز ممکن است باعث احتیاج بدنی شود این به دلیل تغییراتی است که کافئین در روند شمیایی مغز شما ایجاد می‌کند . برای مثال ، سلول های مغز شروع به تولید مقادیر بیشتری دریافت کننده‌ی آدنوزین می‌کنند . در همین حالت هرچه مقدار دریافت‌کننده‌ی آدنوزین بیشتر شود ، شما مجبور به مصرف بیشتر کافئین می‌شوید تا به میزان ثابت کافئین در بدن برسید . این یکی از دلایلی است که قهوه‌نوشان برای استدلال احتیاج خود به قهوه بیان می‌کنند .

از سوی دیگر عدم مصرف کافئین در بدن باعث خالی ماندن بسیاری از دریافت‌کننده های آدنوزین میشود . که خود عامل به وجود آمدن احساس خستگی کاذب است .

درحالی که مصرف روزانه کافئین باعث وابستگی ذهنی می‌شود ، این عمل باعث وابستگی رفتاری نیز می‌شود . به این صورت که خوردن یک فنجان قهوه ممکن است شما را ترغیب به نوشیدن فنجانی دیگر نماید .


زمان وابستگی به قهوه
مانند مابقی مواد ،  وابستگی به کافئین نیز به عوامل متعددی بستگی دارد . دانشمندان معتقدند اشتیاق به نوشیدن قهوه از ژنتیک انسان نشات می‌گیرد .

به طور طبیعی احتمال تغییرات شیمیایی ( که در همین مطلب توضیح داده شد ) در مغز افرادی که قهوه مصرف می‌کنند بیشتر می‌شود و کم کم وابسته به کافئین خواهند شد . در اینجا نکته‌ای که مبهم می‌ماند مدت زمانی ست که طول می‌کشد یک فرد به کافئین وابسته شود . تنها چیزی که دانشمندان از آن در این زمینه اطلاع دارند این است که سر درد ، عدم تمرکز ، خواب آلودگی و کج خلقی حدودا پس از 12 تا 24 ساعت بعد از مصرف دوز زیاد کافئین در فرد پدیدار می‌شود و ممکن است تا 9 روز باقی بماند .

البته در اینجا یک نکته‌ی مثبت وجود دارد که می‌توان به راحتی میزان مصرف قهوه را به روزی یک فنجان کاهش داد . و این که شدت علائم در دو روز به اوج می‌رسد و سریعا فروکش می‌کند .